لرستان به عنوان «قطب مفرغ» به کشور معرفی می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از خرم‌آباد، سپیده کوشکی ظهر امروز در جلسه‌ کمیسیون گردشگری و صنایع دستی اتاق بازرگانی که در محل سالن کنفرانس این اتاق برگزار شد، با جمع‌بندی نظرات اعضای کمیسیون، به اولویت‌های تعیین‌شده اشاره کرد و گفت: در حوزه‌ میراث فرهنگی، علاوه بر طرح معرفی لرستان به عنوان «قطب مفرغ»، بازنگری و تکمیل طرح ساماندهی عرصه و حریم قلعه‌ فلک‌الافلاک، پیگیری موضوع ثبت جهانی دره خرم‌آباد، تهیه‌ طرح پیشنهادی جهت فضاسازی حریم قلعه‌ فلک‌الافلاک و همچنین تهیه‌ طرح ساماندهی و ایجاد تأسیسات تفریحی رفاهی طاق‌پُل شکسته اولویت‌های این شاخه در سال جدید تعیین می‌شوند.

وی افزود: آموزش و ارائه‌ راهکارهایی جهت توسعه‌ اکوتوریسم و جذب گردشگر، پیگیری ساماندهی زیرساخت‌های مناطق نمونه گردشگری(پارک‌های جنگلی شوراب، مخملکوه و آبشار بیشه، پیگیری ساماندهی زیرساخت‌های روستاهای هدف گردشگری، کمک به ایجاد تشکل‌های فعال در زمینه‌ گردشگری و بررسی علل نیمه‌کاره ماندن طرح‌های گردشگری هم به عنوان اولویت‌های شاخه‌ گردشگری مورد توجه قرار می‌گیرد.

کوشکی به اولویت‌های شاخه‌ صنایع‌دستی هم اشاره کرد و افزود: ایجاد، ساماندهی و سازماندهی تشکل‌های فعال در حوزه‌ صنایع دستی، کمک به معرفی و شناساندن صنایع دستی استان از طریق تبلیغات، تعامل با فعالان صنایع دستی از طریق برگزاری دوره‌های آموزشی و اعزام هیأت‌های تجاری و همچنین پیگیری ایجاد بازارچه‌ فروش دائمی صنایع دستی در خرم‌آباد و سایر شهرستان‌ها از جمله‌ مهم‌ترین اولویت‌های این شاخه تعیین شده‌اند.

در ادامه یکی از کارشناسان میراث فرهنگی و گردشگری لرستان اذعان کرد: در این زمینه راه‌اندازی انواع موزه‌ها هم در لرستان و هم در سایر نقاط کشور و همچنین برگزاری سمینارها و همایش‌ها می‌تواند مهم و مؤثر باشد.

مهرداد زرین‌جویی با اشاره به اینکه هرچقدر حجم خواسته‌هایی که در قالب اولویت‌های کاری کمیسیون در سال 92 مطرح می‌شود، جمع‌وجورتر باشد زمینه‌ کار بهتر و بیشتری وجود دارد، افزود: باید به گونه‌ای عمل کنیم که برنامه‌های این کمیسیون با برنامه‌ها و وظایف سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان موازی‌کاری نباشد.

زرین‌جویی به ظرفیت گسترده‌ لرستان برای معرفی و تبدیل شدن به قطب اکوتوریسم هم اشاره و تصریح کرد: باید این مسأله نیز در اولویت کاری کمیسیون گردشگری و صنایع دستی اتاق قرار بگیرد.

وی با تأکید بر اینکه ضرورت دارد، خواسته‌های عمومی مردم مورد توجه مسئولان قرار بگیرد، اظهار داشت: یکی از خواسته‌های عمومی بحث ساماندهی قلعه‌ی فلک‌الافلاک است که متأسفانه به نظر می‌رسد طرح جامعی که دورنمایی از این پروژه به دست داده باشد، وجود ندارد و بیشتر بر اساس سلیقه‌ مدیریت استان پیش می‌رود.

این کارشناس میراث فرهنگی افزود: متأسفانه از دیرباز تصور مدیران بالادستی و تصمیم‌گیر در مورد لرستان به غلط این است که این استان قطب دامپروری و کشاورزی است، این در حالی است که با اجرای طرح آمایش سرزمین این تصور غلط جای خودش را به صنعت گردشگری و اکوتوریسم می‌دهد که توجه به آن می‌تواند آینده‌ این سرزمین را متحول سازد.

در ادامه‌ جلسه رئیس کمیسیون گردشگری و صنایع دستی اتاق بازرگانی خرم‌آباد با اشاره به اینکه قرار است، جلسات کمیسیون‌های اتاق عملیاتی‌تر شود، گفت: در این جلسه اولویت‌های کاری کمیسیون در سال 92 با همفکری اعضا تعیین می‌شود، تا بر اساس آنها برنامه‌ریزی و دستور جلسات تعیین شود.

سیدمحمد قاسمی به ضرورت بررسی عملکرد کمیسیون‌های مختلف اتاق اشاره کرد و گفت: در همین زمینه دبیرخانه‌ کمیسیون‌های تخصصی اتاق راه‌اندازی شد، تا با رصد و بررسی فعالیت‌ها، جایگاه و رتبه‌ هر کدام از کمیسیون‌ها را مشخص سازد.

قاسمی افزود: علاوه بر این قرار است، هر کدام از کمیسیون‌های اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد گزارش جامعی در مورد حوزه‌ کاری خود در اختیار اتاق بگذارند، تا اتاق نیز این گزارشات را به صورت مجموع در اختیار دولت جدید بگذارد.

*خلأ تشکل‌های مردمی در حوزه‌ گردشگری محسوس است

مظفر افشار، کارشناس میراث فرهنگی نیز با اشاره به وضعیت ساماندهی قلعه‌ فلک‌الافلاک گفت: به هر حال کار ساماندهی این بنای زیبای تاریخی به عنوان نگین خرم‌آباد تا حدی پیش رفته و از قرائن پیداست که مدیریت استان و در رأس آن شخص استاندار نسبت به انجام کامل آن راغب است که البته نیازمند پشتیبانی عمومی است.

وی به خلأ تشکل‌های مردمی در حوزه‌ میراث فرهنگی و گردشگری هم اشاره کرد و اذعان داشت: اگر در این حوزه هم مانند سایر حوزه‌ها تشکل‌هایی داشته باشیم، می‌تواند در جهت پشتیبانی از اجرای پروژه‌هایی چون ساماندهی فلک‌الافلاک بسیار مفید و مؤثر باشد.

*باید حواس‌مان به گستردگی کار هم باشد

الهام شادابفر، یکی دیگر از کارشناسان میراث فرهنگی گفت: اولویت‌هایی که لیست آنها تهیه شده اولویت‌های مناسبی هستند و به نظر می‌رسد به جز گسترده بودن برخی از موارد مورد اشاره، مشکل دیگری نداشته باشند.

وی با اشاره به اینکه بحث «قطب مفرغ» شدن لرستان دارای اهمیت است و ارزش‌اش را دارد که روی آن وقت بگذاریم، افزود: در مواردی چون «پیگیری ساماندهی زیرساخت‌های روستاهای هدف گردشگری» یا «بررسی علل نیمه‌کاره ماندن طرح‌های گردشگری» به واسطه‌ حجم بالای کار و گسترده بودن آن شاید بهتر باشد، تجدیدنظری صورت بگیرد.

*«گهر» و «کوگان» امکانات بهداشتی درخور ندارند

در ادامه مدیرعامل دفتر گردشگری خرم‌افلاک گفت: در زمینه‌ معرفی جاذبه‌های گردشگری لرستان چنانچه نمایشگاه عکسی شامل همه‌ جاذبه‌ها و از جمله نقاطی که به تازگی کشف و معرفی شده‌اند، در تهران برگزار شود، می‌تواند بسیار مفید باشد.

محمدحسن حسینی افزود: یکی از عمده‌ترین مشکلاتی که در زمینه‌ مناطق گردشگری استان وجود دارد، عدم وجود سرویس‌های بهداشتی مناسب در نقاطی چون دریاچه‌ی گهر و غار کوگان است که همواره خلاء آن آزار دهنده بوده است.

وی تصریح کرد: اگر در نقاطی چون دریاچه‌ گهر به واسطه‌ بازدید فراوان، مقری برای ارائه‌ سوخت مناسب و همچنین کپسول گاز وجود داشته باشد، تا حد بسیار قابل‌توجهی از میزان تخریب‌هایی که در این گونه مناطق اتفاق می‌افتد، کاسته می‌شود.

*دولتی‌ها را هم پای کار بیاوریم

آزاده پورکریم گفت: در کنار مسائلی که دوستان مطرح نمودند به نظر می‌رسد، مادامی که ما نمی‌دانیم طرف حساب‌مان چه ارگان یا نهادی است، نمی‌توانیم نسبت به مفید بودن فعالیت‌های انجام شده خوش‌بین باشیم.

وی با اشاره به ضرورت گسترش کار در حوزه‌ شکل‌گیری ارتباطات افزود: باید مسئولان دولتی را هم پای کار بیاوریم والا مادامی که تصمیم‌گیری‌ها عملی نشده و تنها در حالت صورت‌جلسات باقی می‌مانند، فایده‌ی چندانی ندارد.

*برنامه‌های آموزشی مورد توجه قرار گیرد

مدیرعامل برناپژوهان افلاک نیز در ادامه‌ جلسه به اهمیت بحث «آموزش» و خلاء آن در اولویت‌های ثبت شده اشاره کرد و گفت: بسیاری از مشکلات ما در حوزه‌ گردشگری از آنجا ناشی می‌شود که عموم مردم اطلاعات کاملی در مورد اهمیت این مسأله ندارند و همین باعث می‌شود در زمینه‌ گردشگرپذیری با چالش مواجه باشیم.

امیرعباس اعتمادی‌نیا با تأکید بر ضرورت برنامه‌های تبلیغاتی و آموزشی مناسب افزود: در مورد بحث تبدیل شدن لرستان به قطب مفرغ هم به نظر می‌رسد، لازمه‌ آن برندسازی باشد و ضروری است، این مسئله در اولویت‌های کاری کمیسیون دیده شود.

انتهای پیام/85001/ذ40

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *