مرگ پلنگ مادر در لرستان +تصاویر

س از آنکه خبر رسید در نیمه نخست آذر ماه جاری یک قلاده پلنگ در حاشیه استهبان با خوردن طعمه مسموم کشته شده است، اکنون خبر می‌رسد که یک قلاده دیگر از این حیوان نادر ایرانی کشته شده‌؛ هرچند حادثه اخیر به دلایلی جای خرسندی داشته و البته به جهاتی تلخ‌تر و دردناک‌تر است.

به گزارش «تابناک»، در شرایطی که با بر سر کار آمدن دولت یازدهم، توقف ساخت امثال جاده گزوئیه در درون مناطق حفاظت شده به عنوان یکی از مطالبات مهم دوستداران حیات وحش از سازمان محیط‌ زیست مطرح شده و البته هنوز فرجام نیافته است، روز گذشته یک قلاده دیگر از بازماندگان بزرگ‌ترین گربه‌سان ایرانی بر اثر تصادف با یک خودرو کشته شد تا معلوم شود ‌بی‌دلیل نیست یکی از عوامل کارآمد در تهدید نسل یوز و پلنگ را تصادف می‌دانند.

پایگاه خبری دیده‌بان محیط زیست و حیات وحش ایران در این باره می‌نویسد: نزدیک ساعت ۸ شب یکشنبه ۱۳۹۲/۹/۱۷ در کیلومتر ۲۵ جاده خرم آباد ـ الشتر، محدوده گردنه ایواندر متأسفانه یک قلاده پلنگ ایرانی حین عبور از جاده بر اثر برخورد با یک خودروی سواری کشته شد.

پس از ‌این حادثه، راننده خودروی پژو پارس نخست با یکی از همیاران محیط زیست و سپس با پلیس راه و عوامل اورژانس تماس گرفته و موضوع را اطلاع می‌دهد.

حیدری، همیار محیط زیستی که از حادثه آگاه شده نیز مراتب را به آگاهی محیط زیست استان لرستان اطلاع داده و پیرو آن، تیم یگان حفاظت الشتر به عنوان اولین گروه جهت بررسی موضوع در محل حاضر می‌شوند.

طاهر فتح الهی، رئیس اداره محیط زیست الشتر در این باره گفت: پلنگ کشته شده، ماده و حدودا ۴چهار ساله بوده است و در حالی که قصد عبور از جاده مذکور به سمت منطقه حفاظت شده سفید‌کوه خرم آباد را داشته، با خودرو سواری تصادف کرده است.

مهندس بازگیر، مدیر کل حفاظت محیط زیست لرستان هم که به همراه محیط‌بانان منطقه حفاظت شده سفید‌کوه و کار‌شناس حیات وحش به محل حادثه رفتند، گفت: محل برخورد پلنگ با خودرو مابین دو منطقه حفاظت شده سفیدکوه خرم آباد و منطقه شکار ممنوع گرین و دلیل عبور پلنگ از جاده، جابجایی حیوان بین دو منطقه بوده است. متأسفانه ‌رعایت نکردن ملاحظات زیست محیطی در ساخت و مدیریت جاده‌‌ها و بی‌توجهی رانندگان به تابلوهای هشدار‌دهنده عبور حیات وحشی باعث بروز این حوادث تلخ می‌شود.

البته رفتار مسئولانه راننده خودرو در تماس با همیاران محیط زیست، پلیس و اورژانس و تلاش وی برای نجات پلنگ در حالی که می‌توانست محل را ترک کرده و به راه خود ادامه دهد، قابل تقدیر است.

مرگ پلنگ مادر در لرستان
به فاصله کمی از محل تصادف پلنگ و خودرو، لاشه شغالی یافت شد که آن هم در اثر برخورد با خودرو تلف شده بود؛ نکته‌ای تأمل برانگیز که اثبات کننده ضعفی است که محیط زیست کشورمان به آن مبتلاست، ولی سنگینی هزینه تحمیل شده آن پیدا نیست!

محسن امیری کارشناس مسئول محیط زیست لرستان نیز در مورد اطلاعات بیومتری پلنگ تلف شده گفت: طول این پلنگ ۲ متر و ۱۳ سانتی متر، وزن ۴۲ کیلوگرم، سن آن حدود ۴ سال و جنسیت آن ماده بوده که سینه‌های پر از شیر حیوان نشان می‌دهد ماده پلنگ دارای توله بوده است.

آنچه در این حادثه قابل تأمل می‌نماید، فارغ از رفتار مسئولانه راننده خودرو، کشته شدن پلنگ مادری است که توله یا توله‌هایی دارد که ممکن است در خطر قرار گیرند. اگر توجه کنیم که کشته شدن پلنگ ماده به معنای کاهش قدرت زادآوری این حیوان در منطقه است، آن زمان خواهیم دانست که معنای عبور یک جاده از مناطق حفاظت شده و یا عدم تجهیز جاده‌های موجود در این مناطق یا مجاور آنها به گذرگاهی برای عبور حیوانات (شاید بهتر باشد به جای واژه عبور، از لفظ زندگی برای حیات وحش بهره بگیریم، چراکه در حقیقت جاده‌های ارتباطی از محل زندگی حیوانات عبور کرده است نه بالعکس!) چه خواهد بود و چه نقش کارآ«دی در تهدید نسل گونه‌های در خطر انقراض دارد.

اینجاست که می‌طلبد نه تنها نسبت به اصلاح ساختار معیوب راه‌های عبوری از مناطق زیست گونه‌های جانوری اقدام کنیم، بلکه بکوشیم در کنار مواردی متعددی که تلاش داریم رعایت آنها را در رانندگان نهادینه کنیم، حفاظت از محیط زیست و حیات وحش بی نظیر کشور را هم اولویت دهیم.

 

عکس ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *