جواد درویش وند : آگاهی مردم را نسبت به حقوق فردی و اجتماعی بالا ببریم

اخوان فرد رئیس سازمان بسیج حقوقدانان با بيان اينكه تخصصی شدن امر وکالت نياز جامعه از اصلي‌ترين محورهاي سازمان بسيج حقوقدانان است، گفت: کانون وکلا و مرکز مشاورین در این زمینه کمک خواهند کرد تا این مسیر را بهتر طی کنیم.
گروه سياسي – «خبرگزاري دانشجو» به نقل از روابط عمومي سازمان بسيج حقوقدانان، مسعود اخوان فرد طی سخنانی در مراسم معارفه مشاوران خود در امور بسیج کانون وکلای دادگستری و بسیج مرکز امور مشاوران حقوقی قوه قضائیه گفت: در راستای مأموریت های سازمان بسیج حقوقدانان هم زمان ما وارد عرصه بحث وکالت کشور می شویم و در این حوزه دو مرکر را از زمان های گذشته داشته ایم که یکی کانون وکلای دادگستری است که براساس قوانین و مقررات موجود دارای ظرفیت قابل توجه ای است.

وی افزود: از زمان قانون برنامه سوم توسعه با عنوان ماده 187 آن زمان ما با طرفیت و استعداد جدید مواجه شدیم که مرکز امور مشاورین حقوقی قوه قضائیه بود که پتانسیل بسیار بالایی در کل کشور دارد و ما این دو مجموعه را به عنوان ظرفیت های خوب و قابل توجه تلقی می کنیم هرچند نیاز جامعه وکلای ما و نیاز مردم به به وکلا بیش از این ظرفیت ها است.

رئیس سازمان بسیج حقوقدانان در ادامه اظهار داشت: در عرصه حقوقی ما به وکیل بسیار احتیاج داریم و با برنامه ریزی هایی که داریم هدف ما این است که بهداشت حقوقی را محقق کنیم؛ چرا که همیشه پیشگیری بهتر از درمان است و در این راستا وکیل و وکلا می توانند در اجرای این منویات مؤثر باشند.

اخوان فرد با بیان اینکه وکیل می تواند به عنوان یک متخصص در عرصه اجرای عدالت به ما کمک کند گفت: وکیل در بحث کاهش پرونده ها نقش حیاتی دارد چراکه اگر مطلب قابل پیگیری حقوقی باشد وکلا به این عرصه وارد می شوند و اگر ما به سمتی برویم که مردم ما بیشتر از وکلا استفاده کنند و از تشخیص غیر تخصصی پرهیز کنند ما با ساختار مناسب و کاهش پرونده ها را در سیستم قضائی خواهیم داشت.

وی افزود: در این خصوص وکیل خانواده مورد نظر مسئولان ذیربط به ویژه در قوه قضائیه است و ما همان طور که پزشک خانواده را داریم باید به سمت وکیل خانواده و استفاده از این ظرفیت حرکت کنیم.

اخوان فرد با اشاره به مطرح شدن برخی مباحث غیر تخصصی در جامعه گفت: سازمان بسیج حقوقدانان از زمان تشکیل با اعتقاد کامل بر علمی و تخصصی کردن موضوعات حقوقی تأکید دارد که هر موضوعی باید فارغ از مباحث غیر تخصصی در یک مجموعه با پشتوانه و ادله خود بررسی شود و اگر بحث کاهش، افزایش و یا انحلال یا ادغام در بخشی از سیستم حقوقی کشور مطرح می شود ما معتقد هستیم که این باید بر اساس استدلال حقوقی استوار باشد، بر همین اساس این سازمان آمادگی دارد تا به این عرصه وارد شود و این ظرفیت 5000 حقوقدانان را برای جامعه حقوقی کشور یک نعمت می دانیم و مایل هستیم همه دستگاه ها از این امکان بهره ببرند.

رئیس سازمان بسیج حقوق دانان گفت: از همه مسئولان امر وکالت به ویژه قوه قضائیه و کانون وکلای دادگستری و مرکز امور مشاورین حقوقی قوه قضائیه و هر دستگاه ذیصلاح که از این ظرفیت استفاده کنند و ما آمادگی همکاری را داریم.

وي اظهار داشت: نظر سازمان بسیج حقوقدانان به عنوان یک بحث علمی و بر اساس نیازهای موجود در جامعه حقوق آگاهانه، علمی به ورطه تخصصی امر وکالت است و این یک هدف و اقدام مورد نیاز است و جامعه ما در شرایطی قرار دارد که ما به بهداشت حقوقی در زمینه های مختلف نیازمند هستیم و همان طور که سایر علوم تخصصی شدن را یک ضرورت میدانیم این ضرورت در زمینه وکالت نیز حس می شود و کانون وکلا و مرکز مشاورین در این زمینه کمک خواهند کرد تا این مسیر را بهتر طی کنیم.

اخوان فرد در پایان گفت: آگاه سازی مردم نسبت به قوانین و مقررات و حقوق و تکالیف خود کمک زیادی به بهداشت حقوقی و پیشگیری و کاهش پرونده ها در سیستم قضایی می کند.

همچنین در این مراسم جواد درویش وند، مشاور امور مرتبط با بسیج مرکز امور مشاوران حقوقی قوه قضائیه سازمان بسیج حقوقدانان نيز گفت: حقوقدانان سهم بسزایی در عرصه های مختلف به ویژه راهبرد های اصلی نظام دارند؛ چرا که مردم حقوقدانان کشور را به عنوان افرادی که نسبت به مسائل سیاست کلان نظام تسلط دارند قبول دارند.

وی افزود: هدف کانون وکلای دادگستری و مرکز امور مشاوران حقوقی قوه قضائیه خدمت به مردم در راستای اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است چراکه سوگند خورده اند که جز از حق از چیز دیگری دفاع نکنند و این را سرلوحه کار خود قرار داده اند و این دو مجموعه در حالی که اسامی جداگانه ای دارند، اما در اصل یک هدف را دنبال می کنند.

درویش وند در ادامه اظهار داشت: در حال حاضر نظام جمهوری اسلامی می طلبد که مردم را نسبت به مباحث حقوقی آموزش بدهیم و آگاهی مردم را نسبت به حقوق فردی و اجتماعی بالا ببریم و این گام بزرگی است و باعث می شود مشکلات در میان مردم به حداقل برسد.

در ادامه علی ادیبی، مشاور در امور مرتبط با بسيج كانون وكلاي دادگستري نيز گفت: جامعه وکالت تا به امروز نتوانسته ادای وظیفه خوبی را به جمعه حقوقی و جامعه مردمی داشته باشد و این به دلیل این است که نهادهایی که در این زمینه کار کرده اند هیچ وقت به این فکر نبوده اند که از پتانسیل وکلا در این عرصه استفاده کنند.

وی افزود: اگر امروز شاخصه بسیج در این عرصه در حال نمایان شدن است، باید حرکت های جدید را آغاز کند و اولین زمینه بحث آسیب شناسی وکالت و یافتن خلاء های قانونی است و متأسفانه قانونی که برای وکلات در کشور وجود دارد مربوط به سال 1334 است و ما از ان زمان قانون جامعی را در زمینه وکالت نداشته ایم و در سال 76 قانونی که به تصویب مجلس رسید قانونی بود که در خصوص جذب وکیل بود اما در زمینه مشکلات وکالت ، تخلفات وکلا درآن ذکر نشده است.

مشاور در امور مرتبط با بسيج كانون وكلاي دادگستري سازمان بسیج حقوق دانان با اشاره به ضرورت ایجاد فرهنگ وکالت در کشور گفت: آن چه امروز در جامعه ما در حال رخ دادن است این است که جامعه حقوقی کشور نسبت به وکالت و مشاوره اعتماد مناسبی را ندارد و فرهنگ وکالت در کشور نهادینه نشده و مردم برای گرفتن وکیل با همان شاخصه ده ها سال قبل عمل می کنند و در این وضعیت همه ضرر می کنیم و مثلث قاضی وکیل وکیل می تواند در پرونده مشکل گشا باشد.

ادیبی تصريح كرد: یک پرونده مثلثی دارد که در رأس ان قاضی قرار دارد و در دو ضلع دیگر وکلای طرفین قرار دارند و اگر جامعه ما به این سمت برود که این مثلث در همه پرونده ها به وجود بیاید در این صورت هم بحث سالم سازی پرونده ها و هم افراد نظارت بر یکدیگر را سرلوحه کار خود انجام می دهند.

آدرس مطلب : خبرگزاری دانشجو http://snn.ir/news.aspx?newscode=13891130109

1 دیدگاه برای “جواد درویش وند : آگاهی مردم را نسبت به حقوق فردی و اجتماعی بالا ببریم

  1. Souratian گفته:

    salam,

    Agahi be hoghoogh, niyaz va haghe avaliye baraye hameye ensanhast .in amr keyfiyate zendegiye khosousi va ejtemai ra ertegha mibakhshe va az ma ensanhaye behtar va sazandetari misazad.omidvaram hameye masoulin mesle shoma fekr va amal konand. Souratian Dubai

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *